Enamjaolt toimuvad annetused MTÜ ehk mittetulundusühingu kaudu, mis haldab annetusi ja tegeleb heategevusprojekti(de) juhtimisega. Kui soovid annetada, tuleb seega esimese sammuna leida endale usaldusväärne MTÜ, kelle tegevust sooviksid toetada. Paraku ei ole see aga sugugi nii lihtne ülesanne nagu esmapilgul tundub. Selleks, et sobiva ettevõtte leidmine oleks lihtsam, anname alljärgnevalt mõned nõuanded, et leiaksid endale kõige usaldusväärsema annetamisobjekti.
1. Kontrolli MTÜ majanduspoolt
Lisaks faktile, et sinu toetuse summa läheb projekti enda tarbeks, rahastavad MTÜ-d tänu annetustele oma tegevust – ehk teisisõnu, annetuste eest kaetakse teatud määral ka ettevõtte juhtimist, sest ilma ettevõtte haldamiseta ei oleks võimalik ka projekte edukalt läbi viia. Iga asi vajab siiski raha.
Millele tuleks aga tähelepanu pöörata on see, kui näib nagu MTÜ kulutaks tarbetult raha asjadele, mis pole seotud projekti haldamisega või kui ettevõtte halduspool sööb liialt palju raha. See tähendab, et annetused ei jõua mitte abivajajateni, vaid rahastavad ettevõtte tegevust.
Ehkki selles ei ole muidugi midagi halba, et MTÜ kasutab annetuste raha mingil määral oma tegevuse toetamiseks (ja see polekski mingil teisel moel võimalik), tuleb silmas pidada seda, kuivõrd suurel määral kulutatakse raha asjaajamiseks ja kui suur osa annetustest utiliseeritakse reaalselt annetuste tarbeks.
Selliste numbritega saad mingil määral tutvuda ettevõtte majandusaasta aruandeid vaadates, kuid ära karda ka reaalselt küsida. Salatsemine ei tohiks kuuluda MTÜ tegevuse juurde ja indikeerib, et midagi on valesti. Ideaalne kulutamise määr on umbes 25%, st on normaalne, et iga 100-eurose annetuse pealt läheb 25 eurot ettevõtte haldamisse. Suuremad numbrid võivad olla juba ohumärk.
2. Uuri meediat
Kuigi ei tasu uskuda päris kõike, mida loed meedias või sotsiaalmeediakanalites, siis on üks asi selge: kui mingi ettevõtte kohta on kuhjaga halba tagasisidet, siis võib see tähendada, et midagi on ka reaalselt valesti.
Enne, kui asud annetama, tee kiire guugeldamine ja uuri, millega MTÜ varasemalt on tegelenud. Kui leiad positiivset tagasisidet, on see hea märk ning vastupidi – kui leiad väga palju negatiivset tagasisidet, võiksid mõelda alternatiividele.
Kindluse mõttes võid küsida infot ka sotsiaalmeediakanalitest või foorumitest – nii saad eriti vahetut infot selle kohta, millised on olnud teiste annetajate muljed.
3. Uuri ametlikke andmebaase
Nagu võid teada, siis ka mittetulundusühingud on registreeritud Äriregistris, just nagu kõik teised ettevõtted. Samuti peaks MTÜ kodulehel olema kenasti kirjas ettevõtte juriidiline info, mille alusel on võimalik see ettevõte leida Äriregistrist üles.
Ära jäta sellist infot lihtsalt kahe silma vahele, vaid uuri lähemalt, milline on ettevõtte taust. Kontrolli, kas taoline MTÜ on tõesti äriregistris registreeritud ning kas ettevõttel on maksuvõlgu või muid probleeme. Ütlematagi on selge, et kui MTÜ ei ole ametlikult registreeritud või kui ettevõttel näib olevat võlgnevusi või muid probleeme, on targem otsida mõni muu annetuspaik.
4. Uuri, kes juhivad MTÜ-d
Viimane, kuid sugugi mitte vähemoluline punkt puudutab ettevõtte juhatuse liikmeid ja inimesi, kes on seotud ettevõtte igapäevase eluga. On selge, et ideaalis peaks MTÜ-d juhtima inimesed, kes suhtuvad heategevusprojekti kirglikult, mitte ei tee seda mõnel muul motiivil. Kontrollida tasub näiteks seda, kas MTÜ juht on seotud mõne poliitilise organisatsiooniga, kas juhtidel on endal mingeid võlgnevusi või probleeme, milline on olnud tagasiside nende kohta, kas nad on võtnud sõna meedias jne. Kui sa leiad midagi, mis tekitab sinus kahtluseid, on jällegi targem liikuga edasi.
Just nagu kordamine on tarkuse ema, on kontrollimine targa annetamise alus. Veendumaks, et sinu annetus läheb õigetesse kätesse, tee esmalt taustatöö ja veendu, et ettevõte, kellele raha annetad, teeb selle rahaga tõesti head.